ZMIERNITE si svoje UTRPENIE z BOLESTI CHRBTA len drobnými ZMENAMI v živote.

Stiahnite si e-knihu ZDARMA bez zadania E- MAILU a hneď teraz odhaľte 5 zdravých návykov, vďaka ktorým si výrazne uľavíte od nekonečnej bolesti chrbta.

4 príčiny bolesti sedacieho nervu (ischiasu)

bolesti-sedacieho-nervu

Poznáte ten pocit ak vám strieľa bolesť hlboko do zadku, zadného stehna a niekedy až do lýtka? Tá ukrutná bolesť vám nedovolí sedieť, ísť do drepu alebo robí problémy pri bežnej chôdzi a chôdzi po schodoch.

Mnohí skončíte až na pohotovosti, na infúziách ale aj napriek tomu nepríjemná bolesť pretrváva.

Čo je príčinou tejto nepríjemnej a niekedy až ukrutnej dlhotrvajúcej bolesti?

Pravdepodobne vás trápia bolesti sedacieho nervu. Po doktorsky povedané ischiatický syndróm. To, že zúri tento najdlhší a najhrubší nerv ľudského tela (viz. obr 1), môže mať rôzne príčiny.

 

bolesti sedacieho nervu

 

Aké poruchy v ľudskom tele môžu spôsobiť podráždenie ba až dokonca zápal sedacieho nervu vám odhalím ďalej v článku. 🙂

Spoznajte 4 príčiny bolesti sedacieho nervu

  1. Skrátený hruškový sval (hlboký sedací sval – latinsky piriformis)

Táto najčastejšia príčina bolesti sedacieho nervu (ischiasu) vzniká vtedy, ak hruškový sval (piriformis) tlačí na ischiatický nerv.

Hovorí sa tomu syndróm hruškového svalu. Pozn. hruškový sval sa nachádza pod veľkým sedacím svalom a prebieha krížom cez zadok od bedrového kĺbu smerom ku krížovej kosti (viz. obr. 2).

bolesti sedacieho nervu

Čo s tým má spoločné práve hruškový sval (piriformis)?

Tu je vysvetlenie 🙂

Často sa stáva, že pri jednostrannom zaťažovaní tela v dolnej časti chrbtice, tlaku na sedací sval napr. v sede, zaťažením bedier alebo stehien dochádza k vytláčaniu bedrových kĺbov a  panvy mimo ich pozícii.

Nesprávna pozícia panvy a bedrových kĺbov zapríčiní skrátenie hruškového svalu. Vzniká svalová nerovnováha. Ak sa hruškový sval (piriformis) zmrští začína tlačiť na sedací nerv.

Výsledkom je nepríjemná bolesť v oblasti zadku, zadného stehenného svalu a lýtka.

Prečo sa bolesť tiahne až do lýtka?

Pretože ak sa pozriete na obrázok 1. alebo 2., tak korene sedacieho nervu vychádzajú z medzistavcových otvorov L4/L5 a L5/S1 a následne sa nerv tiahne cez spodný stehenný sval až po achilovku.

V tomto prípade je jasné, že svalová nerovnováha (skrátený hruškový sval) jednoznačne patrí medzi časté a hlavné príčiny bolesti sedacieho nervu.

2. Vysunutá platnička  (hernia disku)

Druhou príčinou bolesti sedacieho nervu je tlak spôsobený vysunutou alebo vyklenutou platničkou L4/L5 alebo L5/S1 (viz. Obr. 3).

 

vysunuta platnicka

Obrázok 3

Vysunutá platnička vytvára tlak na koreň sedacieho nervu. Je jedno či je vysunutie spôsobené  pri úraze alebo sa vytvorí postupne napr. vznikom svalovej nerovnováhy pri jednostrannom zaťažení chrbta.

Často sa stáva, že  pacienti s bolesťou v zadku, v stehne alebo v lýtku ani netušia, že príčinou ich bolesti je práve vysunutá platnička v driekovej oblasti.

Až pri vyšetrení lekárom krútia hlavou ako je to naše telo prepojené.

3. Zúžený chrbticový kanál (spinálna stenóza)

Bolesti sedacieho nervu môžu byť spôsobené i tlakom na koreň sedacieho nervu zúžením priestoru v chrbticovom kanáli.

Odborne sa tomu hovorí spinálna stenóza (viz. Obr. 3).

Zúženie chrbticového kanála môže vzniknúť napríklad úrazom, vekom, vrodenou vadou alebo postupne, ak jednostranne zaťažujeme chrbát pri vzniku svalovej nerovnováhy.

Našťastie štatisticky je táto príčina menej častá ako v prvých dvoch prípadoch.

4. Spondylolistéza

Poslednou príčinou bolesti sedacieho nervu je tlak spôsobený spondylolistézou. Ako vyzerá spondylolistéza si môžete pozrieť na tomto odkaze – spondylolistéza fotka.

V tomto prípade ide o diagnózu posunutých stavcov, ktoré môžu občas spôsobiť tlak na koreň sedacieho nevu.

Častokrát ľudia s touto diagnóziu nepociťujú žiadnu ischiatickú bolesť.

Ako liečiť bolesť sedacieho nervu?

Príčiny bolesti sedacieho nervu (ischiasu) sme odhalili. Teraz je pre vás dôležité vedieť, ako sa zbaviť jeho bolesti.

Pre úspešnú liečbu bolesti sedacieho nervu, je dôležité stanoviť postup liečby podľa príčiny bolesti . Tzn. iný postup liečby je pri skrátenom hruškovom svale a iný ak je príčinou bolesti hernia, stenóza alebo spondylolystéza.

Môže sa stať, že vám niekto poradí, aby ste začali naťahovať zadný stehenný sval (obr 4).  Tomuto sa radšej vyvarujte. Pri tomto druhu strečingu si ešte viac podráždite sedací nerv a  budete trpieť oveľa väčšou bolesťou.

                                                                                                                       Obrázok 4

V prípade skráteného hruškového svalu (1. príčina, ktorú som popisoval) môžete tento sval naťahovať podľa dolného videa.

Ak je príčinou bolesti sedacieho nervu vysunutá platnička v oblasti L4/L5 albo L5/S1, tak naťahovanie vynechajte. A skôr sa zmerajte na odľahčenie chrbtice.

Tzn. snažte sa sedieť čo najmenej alebo meňte často pozície.  Prestaňte dvíhať ťažké predmety, vykonávať rotácie trupu a predkláňať sa. Dbajte na správne držanie tela pri chôdzi ale i v statických pozíciách ako je sed, stoj a ľah.

Nerobte strečing chrbtice.  Doprajte si chôdzu. Ak je chôdza bolestivá, tak si ju rozdeľte na krátke nebolestivé úseky. Tzn. ak počas chôdze pocítite bolesť, tak si urobte prestávku a potom kráčajte znova.

Ak je príčinou bolesti stenóza (zúženie chrbticového kanálu) môže byť pre pacienta efektívna krátka trakčná terapia. Ak trpíte stenózou, tak chôdza môže byť pre vás utrpením, preto si ju rozdeľte do nebolestivých úsekov podobne ako pri vysunutej platničke.

Ak je príčinou bolesti spondylolistéza, tak by ste nemali vykonávať žiadne prehnané predklony a záklony. Musíte čo najviac odľahčiť záťaž na chrbticu. Čiže udržať ju v neutrálnej pozíii. Nemali by ste vykonávať žiadne kmity, zdvíhať ťažké premety, vykonávať prácu v predklone a záklone.

Ak to myslíte s odstránením príčiny bolesti sedacieho nervu vážne

Skvelý spôsob ako upokojiť bolesť sedacieho nervu je cvičenie pod názvom „nervový flossing„. Toto cvičenie podrobne opisuje vo svojej knihe Mechanika chrbta svetový špecialista na pohybový aparát doktor McGill.

Vďaka tomuto cvičeniu nervový flossing si môžete upokojiť vaše bolesti sedacieho nervu za niekoľko dní ale na rovinu môže to trvať aj niekoľko týždňov. Je to individuálne.

V knihe nájdete i podrobný postup ako odstrániť hore uvedené príčiny bolesti sedacieho nervu. Cviky z tejto knihy som použil pri cvičení s ľuďmi, ktorých trápi bolesť sedacieho nervu. Výsledky sú vo väčšine prípadoch naozaj úžasné.

Ak vás ešte stále trápi bolesť  sedacieho nervu, tak si zožente túto knihu a vezmite ju k svojmu terapeutovi alebo lekárovi. Po prečítaní tejto knihy vám určite pomôže nasadiť tú správnu cvičebnú terapiu.

Viac o knihe sa dozviete po kliknutí na odkaz Tajomstvo zdravej chrbtice.

Prajem príjemné a rýchle uzdravovanie bez bolesti. 🙂

mcgillova-metoda-na-bolest-chrbtice

Komentáre