Výživu na bolesť kĺbov a chrbtice? Užívať či nie?

vyzivu-na-bolest-klbov

Určite ste už mnohokrát počuli a možno aj vyskúšali výživu na bolesť kĺbov alebo chrbtice  s obsahom glukosaminu v kombinácii s chondroitinom.

Aký význam hrajú glukosamin a chondroitin pre výživu na bolesť kĺbov?

Glukosamin je prirodzenou zložkou vášho tela. Je zodpovedný za vytváranie molekuly glykosaminoglykánu, ktorá obnovuje a opravuje telesné tkanivá a to hlavne kĺbne chrupavky. Ak sa táto molekula prestane vytvárať môže to byť príčinou poškodenia chrupaviek veľkých kĺbov ale aj stavcov chrbtice.

Chondroitin je súčasťou chrupavky, ktorá dáva kĺbom svoju silu a elasticitu pri pohlcovaní šoku pri mechanickom namáhaní. Taktiež absorbuje tekutinu do okolitého spojivového tkaniva a pomáha pri vytváraní  novej chrupavky. Nachádza sa aj vo vašich medzistavcových platničkách.

Bohužiaľ niektorí ľudia vekom strácajú schopnosť vytvárať dostatočné hladiny glukosamínu. Tým chrupavka stráca svoju pružnosť a schopnosť tlmiť nárazy. Výsledkom tohto procesu môže byť osteoartróza kolenných, bedrových, ramenných alebo i stavcových kĺbov chrbtice.

vyzivovy-doplnok-pre-klby

Preto ako vhodné riešenie pre výživu na bolesť kĺbov prichádza do úvahy doplnenie nedostatku uvedených látok s obsahom gluksaminu a chondroitinu.

Podľa tvrdení rôznych výrobcov, producentov a aj mnohých lekárov by mali byť kĺby chrbtice ale i inej časti pohybového aparátu po ich užívaní funkčnejšie a stabilnejšie.

Čo podporuje ich tvrdenia?  Viac o tom v nasledujúcom odstavci.

Požívať či nepožívať výživu na bolesť kĺbov a chrbtice?

Poďme si teda bližšie rozobrať čí spomínanú výživu na bolesť kĺbov a chrbtice  používať alebo nepoužívať. Hore uvedené doplnky s obsahom glukosaminu a chondroitinu nie sú žiadnou neznámou na trhu už desiatky rokov.

Čo sa týka podobných výživových doplnkov na bolesť chrbtice a kĺbov existujú tri názorové skupiny ľudí. Prvá hovorí, že im to naozaj pomáha a uľavuje od bolesti. Druhá skupina nepociťuje žiadne zlepšenie a tretia je proti akémukoľvek dlhodobému požívaniu akýchkoľvek doplnkov pri chronických problémoch pohybového aparátu.

Da akej patríte vy?

Avšak najlepšia je kombinácia oboch zložiek. Čo potvrdzujú i rôzne výskumy.

Úderná kombinácia glukosamínu a chondroitínu

Najsľubnejšie štúdie o použití chondroitinu ukazujú, že chondroitin užívaný s glukosamínom môže zväčšiť pozitívne účinky na redukciu bolesti a zápalu pri osteoartritíde.

Presvedčivým poznatkom je i to, že môže trvať týždne, kým začnú mať znateľný účinok na bolesť a zmiernenie stuhnutosti. Dokonca poskytujú úľavu ešte 3 mesiace po ukončení ich požívania.

Ale zaujímavým a nepopierateľným faktom je, že sú oveľa bezpečnejšie ako nesteroidné protizápalové lieky (NSAID) bežne užívané na osteoartritídu. Vďaka užívaniu glukózamínu a chondroitínu sa môže dokonca znížiť závislosť pacienta na nesteroidné protizápalové lieky.

Odporúčanie na záver

Ak sa predsa len rozhodnete otestovať spomínanú výživu na bolesť kĺbov a chrbticu, tak sa vždy poraďte zo svojim lekárom, aký výživa je pre vás vhodná.

Prajem vám kĺby a chrupavky plné zdravia 🙂

Komentáre