ZMIERNITE si svoje UTRPENIE z BOLESTI CHRBTA len drobnými ZMENAMI v živote.

Stiahnite si e-knihu ZDARMA bez zadania E- MAILU a hneď teraz odhaľte 5 zdravých návykov, vďaka ktorým si výrazne uľavíte od nekonečnej bolesti chrbta.

Aká je najčastejšia príčina bolesti chrbta?

aká je príčina bolesti chrbta

Trápia vás dlhodobé bolesti chrbta a nie a nie sa ich zbaviť? Kvôli nim nemôžete pokojne spávať? Vstávate so seknutým krkom alebo s boľavými krížami?

Pichľavá bolesť medzi alebo pod lopatkami a v šiji vám znepríjemňuje život v práci a dokonca bráni vykonávať vaše aktivity, ktoré milujete?

Nie ste sami. Podľa výskumov patríte medzi 85% ľudí vo svete, ktorí majú akúkoľvek skúsenosť v oblasti chrbta. Bolesti chrbta spôsobujú najčastejšie obmedzenie činností u ľudí do 45 rokov.

Dokonca dlhotrvajúca bolesť môže viesť k zmene vašej nálady, vyvolávať hnev, depresie a bezmocnosť.

S najväčšou pravdepodobnosťou ste už vyhľadali pomoc, aby ste sa zbavili nepríjemných bolestí chrbta. Možno ste riešili svoj problém u lekára alebo iným spôsobom. Ale po čase sa vám bolesť aj napriek poskytnutej liečbe opäť vrátila.

Bolesti chrbta vás trápia dlhodobo. Mnohí si kladiete otázku: Prečo sa tie nepríjemné bolesti stále vracajú? Prečo tak dlho trvajú? V čom je problém? ….Odpoveď je jednoduchá. Príčinou vašich bolestí chrbta môže byť nerovnováha vo vašom tele.

 

 

Aké druhy nerovnováhy sú príčinou bolesti chrbta?

 

Nerovnováhu v tele vám s najväčšom pravdepodobnosťou spôsobujú tieto dve veci:

– nesprávne fungovanie vašich svalov (svalová nerovnováha)

– nesprávna poloha vašich kostí (kostrová nerovnováha).

Svalová a kostrová nerovnováha sú ako Siamské dvojčatá – sú vzájomne prepojené a tam je ta príčina bolestí chrbta ukrytá.

Ako vzniká svalová nerovnováha a prečo sú z toho bolesti chrbta?

 

Ako vzniká svalová nerovnováha vám vysvetlím na príklade fungovania veľkých svalov, ktoré sú v dnešnej dobe často nezamestnané a čakajú neaktívne na úrade práce medzi obrovským množstvom svalov na príležitosť pracovať :).  Každý sval vo vašom tele plní svoju funkciu.

Napríklad veľký sedací sval zodpovedá predovšetkým za to, aby ste sa mohli posadiť alebo vstať. Rovnako zabezpečuje stabilitu pre vaše nohy a chrbticu počas chôdze.

Od tých čias, čo ľudia často vysedávajú počas dňa v aute do práce, za PC, v práci aj doma, na gauči pred TV ich sedacie svaly zleniveli. Jednoducho svaly moderného zadku nemajú čo na práci. Autosedadlo, kancelárske kreslo a gauč robia mnoho práce za váš sedací sval. Váš sedací sval je na dlhodobej neplatenej dovolenke 🙂

Výsledkom tejto dlhodobej nečinnosti  je, že veľké svaly prestanú vykonávať svoju funkciu (ochabnú). Preto musia ich funkciu nahradiť  iné svaly  – prevezmú ich funkciu vždy keď si sadáte alebo vstávate.

Ak iné svaly prevezmú funkciu veľkých svalov, môžu sa preťažiť až dokonca zapáliť. Ak vás bolí zadok, tak sa vám pravdepodobne skrátil svalčok piriformis. Výsledkom je? Bolestivý ischias.

Ďalším príkladom ako oslabené (ochabnuté) veľké svaly môžu zapríčiniť bolesti chrbta je vstávanie zo stoličky alebo gauča.  Keď vstávate a vaše veľké sedacie svaly nemôžu zabezpečiť  stabilný základ pre vašu chrbticu, tak vaše telo musí povolať do služby svaly spodnej časti vášho chrbta, aby vás udržali vzpriamených.

Pretože váš spodný chrbát pracuje nepretržite, aby zaskakoval za vaše veľké sedacie svaly, začína byť boľavý a podráždený. A to vedie k bolesti chrbta v jeho dolnej časti (drieková chrbtica).

Na hranici možností je to vtedy, ak veľké (povrchové) svaly oslabnú a ostatné (napr. hlboké) svaly musia pomôcť. Hlboké svaly nie sú určené vykonávať dodatočnú prácu a preto sa môžu preťažiť až zapáliť  čo spôsobuje tlak na vaše nervy. To je ten tlak, ktorý zapríčiňuje bolesť vo vašom chrbte…….nehovoriac o krku, ramenách, bokoch, kolenách a nohách.  

Prečo sa vášmu chrbtu nepáči ak sú kĺby mimo svojej pôvodnej polohy?

 

Vyvrtli ste si niekedy členok? Ak áno, tak ste pravdepodobne krívali niekoľko dní, aby ste zmiernili záťaž na vyvrtnutý členok. Regulovaním pohybu v tejto situácii ste sa pokúšali zabrániť bolesti vo svojom členku. Preto ste preniesli zaťaženie na zdravú nohu a to donútilo zvyšok vášho tela, aby pracovalo ťažšie.

Aj takéto krívanie a prenesenie záťaže na inú časť tela vyúsťuje do problémov so zaťažením svalov, kĺbov, členkov, kolien, bokov a vášho chrbta. Nový návyk odľahčenia členku alebo kolena, bokov alebo ramien vytvára napätie vo svaloch a kĺboch zvyšných častiach vášho tela.

Krívanie pri vyvŕtnutom členku môže narušiť funkcie svalstva a kĺbov za jeden alebo dva dni.

Ak sa toto stane, vaše kĺby a kosti sa môžu aktuálne posunúť do takej pozície, kde  si  vaše telo si pomyslí: „Je lepšie moje kĺbiky nechať vás v posunutej pozícii.“ 🙂  Keď sú vaše kĺby a kosti mimo svojich určených polôh môžu tlačiť na nervy. Takto dochádza i k neznesiteľnej bolesti chrbta.

Kostrová nerovnováha sa môže objaviť i ako výsledok dlhého vysedávania za vašim PC. Pri sedení sa vaša chrbtica prehýna dopredu tým, že kladiete prsty na klávesnicu. Dlhé a pravidelné vysedávanie môže viesť až k štrukturálnym zmenám v chrbtici (napríklad vysunutie platničky). Výsledkom  je, že pri vstavaní zo stoličky sa už vôbec nenarovnáte . 

Preto je dobre pri vstavaní zo stoličky prehnúť  chrbát tak, aby ste sa zdvíhali vo vzpriamenej polohe a zabránili možným seknutiam  v chrbte

Mnoho iných každodenných zlozvykov jednostranne zaťažuje vaše telo a spôsobuje riziko nerovnováhy kostí a svalov ako napr:

–         nosenie tašky na jednej strane tela

–         držanie dieťaťa na jednej strane

–         nosenie peňaženky len v jednej ruke

–         nosenie topánok s vysokým opätkom

–         držanie hlavy na jednej strane pri telefonovaní

–         držanie vodítka v jednej ruke

Vždy keď vaše telo rozvíja kostrovú a svalovú nerovnováhu výsledok je rovnaký. Vaše svaly musia pracovať ťažšie a niekedy vykonávajú prácu na ktorú nie sú určené. A to vedie k bolesti chrbta.  Preto ak chcete zabrániť dlhodobým bolestiam chrbta, tak ďalším krokom je odstrániť nerovnováhu vo vašom tele.

prelomova-akupresurna-podlozka-proti-bolesti-chrbta

 

 

Komentáre